Призрачно все в этом мире бушующем, есть только миг за него и держись
Есть только миг между прошлым и будущим, именно он называется жизнь!

.............................................................................................................................. Л. Дербенев
 


НАША ПЕСНЯ


ФОТОСЕСИИ
 
 
КЛИПЫ 
 
 
ФОТОАЛЬБОМЫ 
 
 
КНИГИ 


МИР УВЛЕЧЕНИЙ


 
поиск по сайту
МЕНЮ
Заглавная
БИБЛИОТЕКА
ИССЛЕДОВАНИЯ
ФОТОГАЛЕРЕЯ
ФОТОАЛЬБОМЫ
ВИДЕО
ЭТО ПОЛЕЗНО ЗНАТЬ
КУЛИНАРИЯ
РУКОДЕЛИЕ
Любознательным
НА ДОСУГЕ
ФАЙЛЫ
Пишите
Виртуальный секретарь "Мои научные новости"
Библиотечный информационно-образовательный Портал
Мой дом

"Бібліофан" Дискусійний клуб

"Бібліотекарі усіх країн - об'єднуйтесь!
Посетителей
На сайте 355 гостей
Франко І. "Мойсей". Твір

Поема "Мойсей" - це pоздуми письменника над проблемою взаємин міссії-вождя і народу, проблемою, що будоражила прогресивні уми з давніх давен.

Найбільш стисло про це написав Томазо Компанелла: "Огромный, пестрый зверь - простой народ. Своих не зная сил, беспрекословно, знай тянет плуги, тащит камни, бревна. Его же мальчик слабенький ведет. Один удар - и мальчик упадет! Но робок зверь и служит полюбовно…Под небом все ему пренадлежмт, ему и невдомек. А коль научит его иной, так им же и убит." Цю тему піднімали багато письменників і філософів. А Біблія, взагалі, вся присвячена цій проблемі вождя-бога і народу.
Обравши за основу біблійну легенду, І.Франко показав Мойсея на схилі літ, як дідуся слабосилого, що все своє життя віддав одній меті: привести народ в країну щастя й радості. Сорок років водив він тих, хто пішов з ним, по пустелі у пошуках її, і ось сили згасли, люди зневірилися під гнітом негод і труднощів. Підросло молоде покоління. Воно вже не таке релігійне, щоб вірити у пророкування, і не слухає його. На шляху до високої мети йому стають на перешкоді молоді вожаки Авіpон і Датан, що мають за мету не великі ідеали, а мізерну особисту користь. У таборі не вистачає паші для тварин, молока для дітей. При одній згадці, що настане голод, всі впадають у розпач. Наростає тривога і невдоволення. Стає неминучим конфлікт між народом, що зневірився знайти богом обіцяну країну, і Мойсеєм, як його пророком. Цим і скористалися супротивники. Щоб скомпрометувати Мойсея, вони вдаються до брехні: винувачують його у зраді - ніби-то він слуга фараона і спеціально повів народ на загибель. Молоді ватажки закликають побити Мойсея камінням: "Hай загине він краще один, як ми всі через нього". З великим болем у серці дивиться Мойсей на одноплемінників і промовляє: "Горе вам, нетямучі раби на гордині котурні! Бо ведуть вас неначе сліпих, ошуканці і дурні". Та все марно. Всіх турбує тільки те, що голодні кози, бо зубожіли пасовища, і голодні діти, бо немає молока.
Мойсей застерігає народ від необачного вибору ватажка і для переконливості подає це у вигляді казки про те, як дерева обирали собі короля. Вимоги до обранця у них були великі: "щоб і захист нам з нього, і честь, і надія, й підмога. Щоб і пан наш він був, і слуга, і мета, і дорога", бо самі дерева своєї сили не знали і вважали себе слабкими і не здатними боронитися. Та ні кедр, ні пальма, ні рожа, ні дуб, ні береза, величчю, могутністю чи красою яких дерева захоплювались, не захотіли змінити своє спокійне життя  і "служить збиранині народу". Мойсей говорить одноплемінникам, що вести за собою народ може лише "божий вибранець", той, кому бог поклав "в душу свій скарб, щоб він був, мов світило у тьмі". Покоління, що народилося й виросло під час походу, не сприйняло його слова. А саме на дітей і молодь він покладав свої найбільші надії, вірив, що вони продовжать його справу. Ображений Мойсей піддається сумнівам щодо обраного шляху. "Сорок літ я трудився, навчав, весь заглиблений в тобі, - звертається він до бога, свого радника, - щоб з рабів тих зробити народ по твоїй уподобі. Сорок літ, мов коваль, я клепав їх серця і сумління, і до того дійшов, що уйшов від їх кпин і каміння". Він питає себе: "Чи не був же ти їх ватажком, паном душ їх і тіла? Чи власть та бажання святі в твоїм серці не з'їла? Чи новим фараоном для них і ще тяжчим не був ти, бо в їх душі контролем своїм, в їх сумління сягнув ти?". Ні, він служив своєму народу віpою і правдою, і все ж від нього відвернулися, повіривши наклепникам, і засудили його на вигнання. Що ж бачить пpоpок у майбутньому? "Новий люд, новий бог, новий храм, нова сила незрима. І росте вона, б'ється в біді і чіпляється гpунту, мов будяк той, низький і ціпкий, все готовий до бунту". Мойсей картає дух рабської покори, лінощі, задоволення низьким, напівтваpинним животінням, що притаманні народу, його невдячність. "Тут і кості зотліють твої на взірець і для страху всім, що рвуться весь вік до мети і вмирають на шляху!" - робить він сумний висновок про свою долю. Зневіра і відчай Мойсея досягають свого апогею і він гине в самотині, так і не побачивши омріяну країну. А народ? Що ж, народ вже йде за новими поводирями, за Авіpоном і Датаном, що стали виразниками його потреб. А потім і їх зрікся, та ще й вбив, бо звав його "до бою" новий ватажок - "князь конюхів"... Поет підводить читача до висновку, що народ не здатний тяжкими зусиллями будувати свое майбутнє, довгий тернистий шлях боротьби його лякає. До того ж він весь час хитається від одних "пpоpоків" до інших. Натовп, в який пеpетвоpюють людей окремі політики, не здатний на боротьбу за якісь далекі, хай навіть і омріяні, ідеали. Не зайве зважити і на те, що мрія Мойсея - вивести людей до кращої долі, так до цього часу залишилась не здійсненою, хоч "пpоpоків і пpоводиpів" було чимало. То ж виходить, що справді таки народ - рушійна сила історії і її творець, але занадто вже інертний. "Невже тобі на таблицях залізних записано в сусідів бути гноєм, тяглом у поїздах їх бистpоїздних? Невже повік уділом буде твоїм укрита злість, облудлива покірність усякому, хто зpадой і розбоєм тебе скував і заприсяг на вірність? Невже задарма стільки серць горіло до тебе найсвятішою любов'ю, тобі офіруючи душу й тіло? Задарма край твій весь политий кров'ю твоїх борців?" - звертається він у пролозі до України і до кожного з нас особисто.

<Предыдущая   След.>

MiGG&Co. 
http://добавить-сайт.in.ua  http://посещаемость-сайта.com.ua  http://работа-для-девушек.kiev.ua